Ideeën voor de toneelbeeld ontstaan op verschillende manieren. Voor Vuur in de sneeuw van Sam Shepard (door Toneelgroep Expressie te Castricum) waren het twee foto’s die me inspireerden.
Vuur in de sneeuw is een verhaal over liefde, in afgelegen streken. Het stuk gaat naast liefde vooral over mishandeling en ontwrichting van het gezinsleven. De relaties in het stuk zijn moeilijk, gecompliceerd, ze ´schuren´. Het stuk werd opgevoerd in een gymzaal en ik gebruik in de vormgeving op locatie ook altijd wat de locatie mij al ‘geeft’. Het klimrek in de gymzaal maakte dan ook deel uit van mijn toneelbeeld. Het grootste deel van het stuk speelt zich af in twee verschillende ruimtes. De regisseur John van Dongen had mij laten weten dat hij zocht naar een mogelijkheid om met deze twee ruimtes te spelen, maar wel zo dat ze ook weer niet van elkaar gescheiden waren. Wel de suggestie van twee verschillende ruimtes, maar zodanig dat de personages bijvoorbeeld wel in staat waren om elkaar te zien. Verbeelding en verlatenheid, waren woorden die in onze gesprekken aan de orde zijn geweest. De vormgeving droeg bij aan dit gevoel. Het heeft een sfeer van ´verlatenheid´, maar geeft tegelijkertijd voer voor verbeelding.
Vuur in de sneeuw
Ideeën voor de toneelbeeld ontstaan op verschillende manieren. Voor Vuur in de sneeuw van Sam Shepard (door Toneelgroep Expressie te Castricum) waren het twee foto’s die me inspireerden.
Vuur in de sneeuw is een verhaal over liefde, in afgelegen streken. Het stuk gaat naast liefde vooral over mishandeling en ontwrichting van het gezinsleven. De relaties in het stuk zijn moeilijk, gecompliceerd, ze ´schuren´. Het stuk werd opgevoerd in een gymzaal en ik gebruik in de vormgeving op locatie ook altijd wat de locatie mij al ‘geeft’. Het klimrek in de gymzaal maakte dan ook deel uit van mijn toneelbeeld. Het grootste deel van het stuk speelt zich af in twee verschillende ruimtes. De regisseur John van Dongen had mij laten weten dat hij zocht naar een mogelijkheid om met deze twee ruimtes te spelen, maar wel zo dat ze ook weer niet van elkaar gescheiden waren. Wel de suggestie van twee verschillende ruimtes, maar zodanig dat de personages bijvoorbeeld wel in staat waren om elkaar te zien. Verbeelding en verlatenheid, waren woorden die in onze gesprekken aan de orde zijn geweest. De vormgeving droeg bij aan dit gevoel. Het heeft een sfeer van ´verlatenheid´, maar geeft tegelijkertijd voer voor verbeelding.
Maquette Vuur in de sneeuw